כל מה שרציתם לדעת על השקעות חברתיות

כל מה שרציתם לדעת על השקעות חברתיות

בני האדם הם יצורים חברותיים. משחר האנושות פעלו טוב יותר כקבוצה וטוב פחות כסוליסטים. מאידך אנו גם יצורים אגוצנטריים, מי יותר מי פחות ומחפשים גם את הרווח האישי. השילוב בין השניים הוא טריקי, אבל אפשרי. הכירו את ההשקעות החברתיות. המערב כבר הבין שהשקעה בחברות אתיות והוגנות לסביבה ולעובדיהן היא השקעה רווחית.

מה היא השקעה חברתית ואיך עושים את זה

השקעות חברתיות (או השקעות אימפקט מלשון ההשפעה שלהן על החברה) הן השילוב בין משקיעים המעוניינים לייצר השפעה חברתית סביבתית חיובית לצד תשואות ואופקים פיננסים. המשקיע יכול להיות אדם פרטי, גוף ציבורי, קרנות פילנטרופיות ועוד. הרעיון של השקעות חברתיות תופס תאוצה בשנים האחרונות על גווניו וסוגיו כשהמוכר ביותר הוא ההד- סטארט- מימון המונים או בשמו הפחות מוכר- הלוואות עמית לעמית. מהפכת האינטרנט במאה ה-21 לא רק חושפת עוולות אנושיות ומחדלי על, היא גם מחברת בין קבוצות אנשים על הגלובוס ומאפשרת חיבורים עסקיים חברתיים ובכך היא משפיעה גם על הכלכלה הגלובאלית. במובן הירוק של המילה משקיעים וגם רגולטורים החלו לדרוש מחברות ותאגידים לשאת באחריות חברתית וסביבתית – בתחומים כמו יחס לעובדים וספקים, זיהום סביבה, השפעה על הקהילה, עזרה למגזרים מוחלשים ובכך לחזק את הערבות ההדדית.

השקעות חברתיות ניתנות למימוש באותו האופן שההשקעות הקונבנציונליות ממומשות, בדיוק כמו נדל"ן או תיקי השקעות. למשל השקעה באגרות חוב ירוקות שמטרתן של אלו היא לגייס הון שיסייע לחברות לשפר ולייעל תהליכי ייצור במטרה לצמצם את הנזק הסביבתי ופליטת חומרים מזהמים לאוויר. קרנות פנסיה במידה רבה היו חוד החנית בצמיחת שוק ההשקעות החברתי, העלו את המודעות לכך ומשכו שחקנים למגרש. אם בעבר מנהלי קרנות הפנסיה התייחסו לשורת הרווח בלבד, היום המשקיע הפנסיוני יותר מודע לשאלות חברתיות כגון- כיצד החברות הללו נוהגות בעובדיהן, האם הן משלמות את חובותיהן, האם הן מזהמות את הסביבה או אולי עוסקות בתחומים בלתי אתיים. הדוגמה הבולטת ביותר היא קרן הפנסיה הלאומית של נורבגיה – הקרן הגדולה במדינה והרביעית בגודלה בעולם בהיקף הנכסים שתחת ניהולה – יותר מ־530 מיליארד דולר. הקרן מטילה וטו על כל השקעה הכרוכה באפשרות לסיוע בהתנהגות לא אתית, הפרת כללי אנושיות בסיסיים, הפרת זכויות האדם, שחיתות או השפעה שלילית על הסביבה. ככה שגם חיסכון לפנסיה יכול להניב תועלת סביבתית. 

אז אם אתם מתכננים השקעות לעתיד שיניבו לכם תשואות נאות אבל גם יאפשרו לכם לקחת חלק בעולם טוב וחברתי יותר, זה הזמן לשקול את האפשרות הזו. כמובן שלפני כל השקעה פנסיונית או אחרת כדאי לבצע איתור כספים אבודים , ניתן לבצע איתור פנסיה לפי תעודת זהות לתכנן את עתידכם יחד עם אנשי מקצוע להכוונה מיטבית.

תהיו טובים לסביבה, לעצמכם ובהצלחה.

מאמר זה נכתב עבור המרכז לתכנון פיננסי

דילוג לתוכן